30 November 2010

How do you learn: A language


Ueben, practice
I'm up. And my host in Berlin left me Sunday's paper about the Online Educa E-learning conference, so I'm reading it. To practice.
 
"Für Unterwegs: Die für die Online-Seminare genutzte Software wired in der nächste Version auch auf mobile Geräte ausgelegt sein. . . . die Zukunft: Immer mehr seinen kleine Lerneinheiten gefragt, die auch über mobile Geräte abgerufen werden können. 'Das erlaubt Lernen arch in einem fragmentierten Arbeitsalltag auch situativ, also für den Anlass, für den ich das Wissen benötige.' . . . Ein All heilmittel sei ads mobile lernen aber nicht: ' Es kann andere Lernformen nicht erzetzen. Aber besonders wenn es um das Wiederholen von Inhalten geht, die Zeit unterwegs sinnvoll zu nutzen oder bestimmten Situationen furze Einweisungen gefragt sind, hat mobile Learning unbestrittene Vorteile.'"

And then I thought I'd transcribe some text here. To practice thinking in this language, thinking professionally I mean. My knowledge is in English and I stumble around looking for the correct expressions in German. 

Einheiten - little learning chunks. Mini-modules. 
Right, makes sense.

Yesterday in a meeting with Bildungstraeger (Someone who runs a adult education business) we were flipping between German and English and at one point he said e-learning is "unverbindlich". And then I saw that expression, here again.
"Der Kontakt zu Lernenden im Internet ist anomyn und unverbindlich."
We talked a bit about what he meant with that word, since I know it, but wasn't sure what he meant. 

Context Context Context

Language learning IS about learning a symbol system and it cannot be learned without a context. Period. 
All learning is contextual. We know this intuitively and scientifically. How are we filling in the context that is missing when someone learns in fragmented, 10-minute Einheiten? 
No really. It's nontrivial.